Blogg 7 - Hur personlig är egentligen personlig försäljning


nipa avslöjar

nipa kan avslöja att flera företag som utövar så kallad personlig försäljning i form av telemarketing inte alls är personliga utan använder förgjorda mallar till sina kundsamtal. Med hjälp av en säker källa från ett företag som säljer personförsäkringar har nipa gjort ett besök i den beryktade telemarketingbranschen.


Ett Tragikomiskt exempel på telemarketing och deras metoder. Klippet är rätt långt och om ni inte orkar lyssna på hela så ta en stund i början och hoppa sen fram till 6.00. Vi vill också utlysa en tävling där vi vill veta vilken lärare på IHH det är som är den potentiella kunden.


Ytterligare ett exempel, där man använder sig av ett mer känt företag/varumärke som hjälp att sälja sin produkt/tjänst.

Och hur är det egentligen
Är det verkligen så som beskrivet ovan. Ja, på många företag inom telemarketingbranschen är det så det fungerar. Vissa är mer seriösa när det gäller vilka man ringer till, tider man ringer, kontroll mot nixregistret, mm.

Ett exempel
Vi har, som vi påstår ovan, insyn i hur ett företag som säljer försäkringar åt en av de stora försäkringsjättarna på den svenska marknaden. Företaget, som vi kan kalla för Försäkringscenter, har sitt huvudkontor i en mellansvensk stad. På huvudkontoret finns en kundbokningsavdelning som bokar fysiska besök till rådgivare som besöker potentiella kunder i deras hem. Där finns också en telemarketingavdelning som ringer till potentiella kunder där det inte finns någon rådgivare tillgänglig. Vi tittar på telemarketingavdelningen och deras arbetssätt samt ställer det i relation till ett exempel på modell för säljprocessen hämtad ur vår kursbok (Fill, 2005).

Säljmall
Ovanstående exempel på mall skulle företaget aldrig erkänna att den används. I vissa delar är det ett brott mot god sed, lurendrejeri samt även olagligt.

Analys av säljprocessen

Vad tycker vi
Fler och fler anmäler sig till nixregistret och det finns många exempel på varför folk gör det. nipa är tillbaka på banan och är återigen rörande överens. Den här gången om att denna form av marknadskommunikation i många fall används av mindre seriösa företag som bara är ute efter att sälja och inte att skapa en långvarig relation som är till nytta för kunderna. Detta förstör för de seriösa företagen som använder denna metod. Vidare kan nipa notera med intresse att det i denna fråga finns en sträng debatt om företags kommunikation med sina potentiella kunder genom telefon och e-post, men att det i princip är tyst om den regnskog vi skördar varje dag i våra brevlådor.

/nipa


Blogg 6 – IKEA går sin egen väg ifråga om barnarbete


nipa avslöjar

nipa breddar sina vyer och kan nu avslöja att den svenska möbeljätten IKEA köper varor från länder där barnarbete förekommer. Grundaren av IKEA, Ingvar Kamprad, säger i en intervju i Aftonbladet att "vi jobbar för samma sak."


Påståenden och bilder som presenteras ovan är hämtade från en IKEA broschyr publicerad på företagets hemsida. Citatet är hämtat från Aftonbladets nätupplaga. Det som text och bilder har gemensamt är att de är tagna helt ur sitt sammanhang (nipa)

Eller hur är det egentligen


Ingvar Kamprad skrev 1976 det han kallar för "en möbelhandlares testamente", nio stycken teser som utgår ifrån hans vision om att "skapa ett bättre vardagsliv för de många människorna". Detta "testamente" delades ut till alla anställda. (mer information om dessa teser finns att hämta på http://sv.wikipedia.org/wiki/Ikea)


Vad är då Ikea-andan?
Ingvar Kamprad svarar på frågan i en intervju i Aftonbladet att Ikea-andan innebär att alla ska känna samhörighet, att de jobbar för samma sak. I en annan intervju då i Svenska Dagbladet poängterar Kamprad att det är viktigt med ödmjukhet inför arbetsuppgifterna och ha respekt för medarbetare/arbetskamrater, i ödmjukheten, menar Kamprad, att det ska finnas en självkritik att inte slå sig till ro med framgång.  Han fortsätter med att tala om att man bör hela tiden tala om hur man kan bli bättre istället för att framhålla hur duktig man är...


The Ikea Way
Ikea har en egen speciell intern kulturutbildning som heter just "the Ikea Way", vilken går ut på att utbilda blivande "ambassadörer". I utbildningen ingår ett långt avsnitt om företagets historia och kultur för dessa ambassadörer att sprida vidare inom koncernen.

Men Ikea kommunicerar inte bara internt, uppförandekoden IWAY - The Ikea Way on Purchasing Home Furnishing Products specificerar vilka krav Ikea ställer på sina leverantörer samt vad leverantörerna kan förvänta sig av Ikea. Det innefattar alla Ikeas leverantörer, som själva får ansvara för att informera anställda och underleverantörer. IWAY omfattar bl a arbetsförhållanden, förbyggnad av barnarbete, miljö och ansvarsfullt skogsbruk.






Figur 32.1 Brand engagement

I vår kursbok skriver Fill att anställda är ofta skyldiga att leverera både de funktionella aspekterna av ett företags erbjudande så väl som de emotionella, speciellt inom service sektorn.  Hardaker och Fill menar att anställda behöver "köpa in" (buy-in) företagets visioner, mål och strategier. Denna "buy-in består av två huvudsakliga delar, intellektuellt engagemang och emotionellt engagemang.


Så här tycker vi:

Det finns dem som hävdar att brand engagement är den nya heta trenden inom marknadskommunikation och att den ersätter tidigare teorier så som positionering. http://www.marketingprofs.com/7/brand-engagement-teach-customers-well-wreden.asp

Å andra sidan finns det dem som ser brand engagement som en ren myt. http://www.micropersuasion.com/2006/10/brand_engagemen.html

nipa är (åter igen) rörande överens om är att det finns många som fokuserar mer på ord eller fraser och mindre på det faktiska innehåll som ska hjälpa företaget/produkten/varumärket att lyckas med sina strategier. Att oavsett modell lyckas med att skapa en stolthet bland både interna och externa intressenterna för ett varumärke anser nipa är en förutsättning för att varumärket ska bli framgångsrikt.

Om Ikeas personal verkligen känner denna Ikea-anda är svårt att avgöra men på deras hemsida finns en del intervjuer med personal för olika avdelningar som kortfattat menar att de känner sig som en "del av kulturen, det blir ett sätt att tänka och en livsstil" och de får respekt som individer. Ikea skriver även att de har en enkel idé i personalfrågor, de vill ge jordnära och rättframma människor möjligheten att växa både professionellt och som individer för att tillsammans kunna förbättra vardagen för sig själva och sina kunder.

Ingvar Kamprad har onekligen lyckats med sin vision att skapa ett bättre vardagsliv för många människor, hur många hem har inte någon sak från Ikea? Nipa har i alla fall både en och två saker i sina hem därifrån.


Hot om reklam...

Hej alla...!
Hittade detta när jag surfade runt lite. En site som heter PostSecret hotar med reklam om man inte köper initiativtagarens tryckta böcker. En intressant approach, eller vad säger ni...?

"Holiday Appeal

(A brief message from Frank; founder of PostSecret.)

I understand that you do not expect to see my words here so I will be as brief as possible.

PostSecret needs your help. Unless a significant number of the four PostSecret books sell this season, I will need to accept some of the advertising offers I have previously rejected.

In the four year history of this website, I have not had to make a direct appeal like this before, but I am desperate to keep paid ads off this website, I hope you feel the same way.

Please consider buying the four PostSecret books for yourself or as gifts. They are all available in hardcover from Amazon, Barnes and Noble, Borders or your favorite Independent bookshop.

(Sorry for the interruption.)"

/nipa


Blogg 5 - Det välkända märket Esprit är sjukt

nipa avslöjar
nipas gör en kraschlandning in i klädbranschen och kan avslöja att det kända märket Esprit har dubbla identiteter.

Eller hur är det egentligen
Esprit bildades 1968 av Susie och Doug Tompkins, med enbart försäljning från deras bil. Ett par år senare bildades Esprit Far East Group och 1978 nådde försäljningen 100 miljoner dollar. 1996 fanns de representerade i 44 länder världen över och rankas på 28:e plats av USA 100 mest kända märken. 1998 lanseras edc by Esprit som siktar in sig mot en yngre målgrupp. edc är sedan 2007 ett fristående märke och marknadsför sig bla med hjälp av MTV. VD för Esprit Brand, Thomas Grote, säger att sponsringen av European Music Awards 2007 var ett perfekt tillfälle att positionera edc på en internationell nivå och medvetenheten för märket har ökat kraftigt i framförallt Europa och Asien. Esprit marknadsför idag bla kläder, skor, accessoarer, badkläder, smycken, parfymer och eyeware.

Esprit
Esprit satsar mycket på att kännas seriösa, de har under 2008 gett 1 miljon HK till välgörenhet.  Dessutom har de sen flera år ett nära samarbete med SOS Barnbyar. Under 2008 säger de på sin hemsida att partnerskapet har fått en helt ny dimension genom att bygga en hel by i Indien. Byn kommer att bestå av en förskola, 14 privatbostäder som ger över 140 barn ett nytt hem samt ett socialt center som ska ge råd och hjälp till kvinnor och barn.

Esprit skriver själva att de vill uppfattas som ett ungdomligt märke, eller kanske rättare sagt en livsstil, som erbjuder stilig och prisvärd lyx samt ger nyheter och modeller liv. Vad vi tolkar ur de exempel på reklam som vi visar här i bloggen presenteras i nedanstående märkesidentitetsprisma framtagen av Kapferer (Fill, 2005).

Första exemplet är en bild gjord av  stillbilder från den film som ligger först på Esprits hemsida. Där fastnar vi för ord och känslor som att det händer något hela tiden (never sleeps), att orden life, design mfl. väcker känslor av att design och framtid är i fokus. Vi ser också stora ord som miljö, tro, engagemang, mfl. som ger oss en känsla av att företaget bryr sig om dessa ledord. I slutet av filmen ser vi en sammanfattning av vad vi tolkar som det Esprit vill ska fastna hos den som tittar på filmen.

I det andra exemplet ser vi ungdomliga människor som bryr sig om sitt yttre och som dessutom hela tiden är i rörelse i miljöer som kan uppfattas som lyxiga så som flygplan, båtar och casinon.

edc by Esprit
Fill (2005) skriver att många företag utvecklar sitt/sina varumärken genom att skapa en ”varumärkesupplevelse”. Det syns tydligt hos edc som fortsätter att vara huvudsponsor för MTV Europe Music Awards 2008. Till den galan erbjuder edc chansen att bli rockstjärna för en natt, i vilket det ingår en full edc make over för att entra den röda mattan i ”riktig rockstjärna stil”, VIP biljetter till galan samt efterfesten. Naturligtvis får vinnaren boende på lyxhotell och tillgång till edc egen kändis stylist. Men som om det inte vore nog så tågar edc vidare med MTV Asia Awards 2008 där de presenterar ”EDC Style Award” för att hedra en stilikon inom musikbranschen.

Edc är ett livsstilsmärke för den yngre generationen som gillar musik, är inne, lever för dagen och verkar inte ha några bekymmer i världen. Edc strävar efter att skapa en kultur för dessa människor, genom att sponsra till exempel MTV Music Awards höjs edc kulturella status som varumärke. Enligt nedanstående exempel kan vi konstatera att edc vill få sin målgrupp att kännas som en vän, någon att gå på konsert med, någon att hänga med osv. I reklamen nedan kan man tydligt se att edc vill bli sedda som ett märke för yngre människor, ett märke man blir glad av, känner sig ung av och har roligt med.

Vad tycker vi
Skapande av ett sub-brand är inget ovanligt men att döpa det till edc by Esprit gör att det kan vara svårt att verkligen veta vad som skiljer kollektionerna åt om man inte känner till märket sen innan. Denna vecka är inte nipa rörande överens om strategin bakom namnvalet. ni anser att det är lysande att ha ett namn som direkt hänvisar till ”huvudmärket”. pa menar däremot att om han fick välja skulle han döpa det till edc enligt Riezebos Portfolio of Brands (Fill, 2005) eller något dylikt för att markera edc som ett eget märke. Edc kan ses som Esprit egna barn, vilda, vackra med egna viljor. Esprit kan då ses som föräldern vilken kan vara både ung och gammal, måna om andra, passionerad och engagerad, har något på gång och det är ju dumt att ge sig ut på på något utan att se bra ut, man vet ju aldrig vem man möter…

/nipa


RSS 2.0