Blogg 6 – IKEA går sin egen väg ifråga om barnarbete


nipa avslöjar

nipa breddar sina vyer och kan nu avslöja att den svenska möbeljätten IKEA köper varor från länder där barnarbete förekommer. Grundaren av IKEA, Ingvar Kamprad, säger i en intervju i Aftonbladet att "vi jobbar för samma sak."


Påståenden och bilder som presenteras ovan är hämtade från en IKEA broschyr publicerad på företagets hemsida. Citatet är hämtat från Aftonbladets nätupplaga. Det som text och bilder har gemensamt är att de är tagna helt ur sitt sammanhang (nipa)

Eller hur är det egentligen


Ingvar Kamprad skrev 1976 det han kallar för "en möbelhandlares testamente", nio stycken teser som utgår ifrån hans vision om att "skapa ett bättre vardagsliv för de många människorna". Detta "testamente" delades ut till alla anställda. (mer information om dessa teser finns att hämta på http://sv.wikipedia.org/wiki/Ikea)


Vad är då Ikea-andan?
Ingvar Kamprad svarar på frågan i en intervju i Aftonbladet att Ikea-andan innebär att alla ska känna samhörighet, att de jobbar för samma sak. I en annan intervju då i Svenska Dagbladet poängterar Kamprad att det är viktigt med ödmjukhet inför arbetsuppgifterna och ha respekt för medarbetare/arbetskamrater, i ödmjukheten, menar Kamprad, att det ska finnas en självkritik att inte slå sig till ro med framgång.  Han fortsätter med att tala om att man bör hela tiden tala om hur man kan bli bättre istället för att framhålla hur duktig man är...


The Ikea Way
Ikea har en egen speciell intern kulturutbildning som heter just "the Ikea Way", vilken går ut på att utbilda blivande "ambassadörer". I utbildningen ingår ett långt avsnitt om företagets historia och kultur för dessa ambassadörer att sprida vidare inom koncernen.

Men Ikea kommunicerar inte bara internt, uppförandekoden IWAY - The Ikea Way on Purchasing Home Furnishing Products specificerar vilka krav Ikea ställer på sina leverantörer samt vad leverantörerna kan förvänta sig av Ikea. Det innefattar alla Ikeas leverantörer, som själva får ansvara för att informera anställda och underleverantörer. IWAY omfattar bl a arbetsförhållanden, förbyggnad av barnarbete, miljö och ansvarsfullt skogsbruk.






Figur 32.1 Brand engagement

I vår kursbok skriver Fill att anställda är ofta skyldiga att leverera både de funktionella aspekterna av ett företags erbjudande så väl som de emotionella, speciellt inom service sektorn.  Hardaker och Fill menar att anställda behöver "köpa in" (buy-in) företagets visioner, mål och strategier. Denna "buy-in består av två huvudsakliga delar, intellektuellt engagemang och emotionellt engagemang.


Så här tycker vi:

Det finns dem som hävdar att brand engagement är den nya heta trenden inom marknadskommunikation och att den ersätter tidigare teorier så som positionering. http://www.marketingprofs.com/7/brand-engagement-teach-customers-well-wreden.asp

Å andra sidan finns det dem som ser brand engagement som en ren myt. http://www.micropersuasion.com/2006/10/brand_engagemen.html

nipa är (åter igen) rörande överens om är att det finns många som fokuserar mer på ord eller fraser och mindre på det faktiska innehåll som ska hjälpa företaget/produkten/varumärket att lyckas med sina strategier. Att oavsett modell lyckas med att skapa en stolthet bland både interna och externa intressenterna för ett varumärke anser nipa är en förutsättning för att varumärket ska bli framgångsrikt.

Om Ikeas personal verkligen känner denna Ikea-anda är svårt att avgöra men på deras hemsida finns en del intervjuer med personal för olika avdelningar som kortfattat menar att de känner sig som en "del av kulturen, det blir ett sätt att tänka och en livsstil" och de får respekt som individer. Ikea skriver även att de har en enkel idé i personalfrågor, de vill ge jordnära och rättframma människor möjligheten att växa både professionellt och som individer för att tillsammans kunna förbättra vardagen för sig själva och sina kunder.

Ingvar Kamprad har onekligen lyckats med sin vision att skapa ett bättre vardagsliv för många människor, hur många hem har inte någon sak från Ikea? Nipa har i alla fall både en och två saker i sina hem därifrån.


Kommentarer
Postat av: Anette

Intressant ämne men jag hänger inte helt med i ert resonemang. I början av inlägget tycker jag mig se en kritisk röst mot Ikea, som sedan övergår till en beskrivning av Ikea-andan, sedan en kort mellanlandning i modellen och slutligen er åsikt. Det är svårt att följa tråden i resonemanget även om jag ser små trådbitar här och var. Ni skulle kanske lagt lite mer tid på att få inlägget mer kommunícerbart, men ni har en bra idé!

2008-12-28 @ 11:05:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0