Blogg 7 - Hur personlig är egentligen personlig försäljning


nipa avslöjar

nipa kan avslöja att flera företag som utövar så kallad personlig försäljning i form av telemarketing inte alls är personliga utan använder förgjorda mallar till sina kundsamtal. Med hjälp av en säker källa från ett företag som säljer personförsäkringar har nipa gjort ett besök i den beryktade telemarketingbranschen.


Ett Tragikomiskt exempel på telemarketing och deras metoder. Klippet är rätt långt och om ni inte orkar lyssna på hela så ta en stund i början och hoppa sen fram till 6.00. Vi vill också utlysa en tävling där vi vill veta vilken lärare på IHH det är som är den potentiella kunden.


Ytterligare ett exempel, där man använder sig av ett mer känt företag/varumärke som hjälp att sälja sin produkt/tjänst.

Och hur är det egentligen
Är det verkligen så som beskrivet ovan. Ja, på många företag inom telemarketingbranschen är det så det fungerar. Vissa är mer seriösa när det gäller vilka man ringer till, tider man ringer, kontroll mot nixregistret, mm.

Ett exempel
Vi har, som vi påstår ovan, insyn i hur ett företag som säljer försäkringar åt en av de stora försäkringsjättarna på den svenska marknaden. Företaget, som vi kan kalla för Försäkringscenter, har sitt huvudkontor i en mellansvensk stad. På huvudkontoret finns en kundbokningsavdelning som bokar fysiska besök till rådgivare som besöker potentiella kunder i deras hem. Där finns också en telemarketingavdelning som ringer till potentiella kunder där det inte finns någon rådgivare tillgänglig. Vi tittar på telemarketingavdelningen och deras arbetssätt samt ställer det i relation till ett exempel på modell för säljprocessen hämtad ur vår kursbok (Fill, 2005).

Säljmall
Ovanstående exempel på mall skulle företaget aldrig erkänna att den används. I vissa delar är det ett brott mot god sed, lurendrejeri samt även olagligt.

Analys av säljprocessen

Vad tycker vi
Fler och fler anmäler sig till nixregistret och det finns många exempel på varför folk gör det. nipa är tillbaka på banan och är återigen rörande överens. Den här gången om att denna form av marknadskommunikation i många fall används av mindre seriösa företag som bara är ute efter att sälja och inte att skapa en långvarig relation som är till nytta för kunderna. Detta förstör för de seriösa företagen som använder denna metod. Vidare kan nipa notera med intresse att det i denna fråga finns en sträng debatt om företags kommunikation med sina potentiella kunder genom telefon och e-post, men att det i princip är tyst om den regnskog vi skördar varje dag i våra brevlådor.

/nipa


Kommentarer
Postat av: Peter

Spänningen är olidlig! Jag antar att sensationen kan ses på nyheterna över hela världen vilken dag som helst?

2008-12-18 @ 16:49:08
Postat av: Magnus

Jag vet vilken lärare, han som ser ut och vara bakfull på alla föreläsningar? :)



Mkt bra inlägg och en god jul på er !

2008-12-23 @ 11:18:22
Postat av: Anette

Bra inlägg och analys av säljprocessen!

2008-12-28 @ 11:11:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0