Blogg 5 - Det välkända märket Esprit är sjukt

nipa avslöjar
nipas gör en kraschlandning in i klädbranschen och kan avslöja att det kända märket Esprit har dubbla identiteter.

Eller hur är det egentligen
Esprit bildades 1968 av Susie och Doug Tompkins, med enbart försäljning från deras bil. Ett par år senare bildades Esprit Far East Group och 1978 nådde försäljningen 100 miljoner dollar. 1996 fanns de representerade i 44 länder världen över och rankas på 28:e plats av USA 100 mest kända märken. 1998 lanseras edc by Esprit som siktar in sig mot en yngre målgrupp. edc är sedan 2007 ett fristående märke och marknadsför sig bla med hjälp av MTV. VD för Esprit Brand, Thomas Grote, säger att sponsringen av European Music Awards 2007 var ett perfekt tillfälle att positionera edc på en internationell nivå och medvetenheten för märket har ökat kraftigt i framförallt Europa och Asien. Esprit marknadsför idag bla kläder, skor, accessoarer, badkläder, smycken, parfymer och eyeware.

Esprit
Esprit satsar mycket på att kännas seriösa, de har under 2008 gett 1 miljon HK till välgörenhet.  Dessutom har de sen flera år ett nära samarbete med SOS Barnbyar. Under 2008 säger de på sin hemsida att partnerskapet har fått en helt ny dimension genom att bygga en hel by i Indien. Byn kommer att bestå av en förskola, 14 privatbostäder som ger över 140 barn ett nytt hem samt ett socialt center som ska ge råd och hjälp till kvinnor och barn.

Esprit skriver själva att de vill uppfattas som ett ungdomligt märke, eller kanske rättare sagt en livsstil, som erbjuder stilig och prisvärd lyx samt ger nyheter och modeller liv. Vad vi tolkar ur de exempel på reklam som vi visar här i bloggen presenteras i nedanstående märkesidentitetsprisma framtagen av Kapferer (Fill, 2005).

Första exemplet är en bild gjord av  stillbilder från den film som ligger först på Esprits hemsida. Där fastnar vi för ord och känslor som att det händer något hela tiden (never sleeps), att orden life, design mfl. väcker känslor av att design och framtid är i fokus. Vi ser också stora ord som miljö, tro, engagemang, mfl. som ger oss en känsla av att företaget bryr sig om dessa ledord. I slutet av filmen ser vi en sammanfattning av vad vi tolkar som det Esprit vill ska fastna hos den som tittar på filmen.

I det andra exemplet ser vi ungdomliga människor som bryr sig om sitt yttre och som dessutom hela tiden är i rörelse i miljöer som kan uppfattas som lyxiga så som flygplan, båtar och casinon.

edc by Esprit
Fill (2005) skriver att många företag utvecklar sitt/sina varumärken genom att skapa en ”varumärkesupplevelse”. Det syns tydligt hos edc som fortsätter att vara huvudsponsor för MTV Europe Music Awards 2008. Till den galan erbjuder edc chansen att bli rockstjärna för en natt, i vilket det ingår en full edc make over för att entra den röda mattan i ”riktig rockstjärna stil”, VIP biljetter till galan samt efterfesten. Naturligtvis får vinnaren boende på lyxhotell och tillgång till edc egen kändis stylist. Men som om det inte vore nog så tågar edc vidare med MTV Asia Awards 2008 där de presenterar ”EDC Style Award” för att hedra en stilikon inom musikbranschen.

Edc är ett livsstilsmärke för den yngre generationen som gillar musik, är inne, lever för dagen och verkar inte ha några bekymmer i världen. Edc strävar efter att skapa en kultur för dessa människor, genom att sponsra till exempel MTV Music Awards höjs edc kulturella status som varumärke. Enligt nedanstående exempel kan vi konstatera att edc vill få sin målgrupp att kännas som en vän, någon att gå på konsert med, någon att hänga med osv. I reklamen nedan kan man tydligt se att edc vill bli sedda som ett märke för yngre människor, ett märke man blir glad av, känner sig ung av och har roligt med.

Vad tycker vi
Skapande av ett sub-brand är inget ovanligt men att döpa det till edc by Esprit gör att det kan vara svårt att verkligen veta vad som skiljer kollektionerna åt om man inte känner till märket sen innan. Denna vecka är inte nipa rörande överens om strategin bakom namnvalet. ni anser att det är lysande att ha ett namn som direkt hänvisar till ”huvudmärket”. pa menar däremot att om han fick välja skulle han döpa det till edc enligt Riezebos Portfolio of Brands (Fill, 2005) eller något dylikt för att markera edc som ett eget märke. Edc kan ses som Esprit egna barn, vilda, vackra med egna viljor. Esprit kan då ses som föräldern vilken kan vara både ung och gammal, måna om andra, passionerad och engagerad, har något på gång och det är ju dumt att ge sig ut på på något utan att se bra ut, man vet ju aldrig vem man möter…

/nipa


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Frågestund i min blogg =)



Ställ en fråga, om du vill



Kram

2008-12-03 @ 15:16:25
URL: http://naatys.blogg.se/
Postat av: Anette Johansson

Mycket bra analys. Bra kopplingar och omsättning av modellerna till de två varumärkena! En intressant fråga i sammanhanget tycker jag rör distributionen, eller rättare sagt försäljningsställena. Om jag förstått det rätt säljs edc i Esprit-butikerna, det gör det nästan ännu mer problematiskt att positionera de olika varumärkena mot olika publiker. Men kanske är jag inte helt uppdaterad i klädsvängen, finns det egna edc-butiker kanske? Kanske kan man dra paraleller med H&Ms varumärke L.O.G.G.?

2008-12-08 @ 16:11:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0