Blogg 3 - BMW bryter mot reklampraxis

nipas avslöjar
nipas kan nu avslöja att BMW bryter mot vedertagen praxis för hur reklam ska utformas. Trots att BMW säljer produkter som kräver ett mycket högt deltagande använder sig den tyska biltillverkaren här av en reklam helt utan fakta!


Eller rättare sagt
Enligt "The elaboration likelihood model" (Fill, 2005) så har BMW, i denna reklam, använt sig av fel sätt att kommunicera med sin marknad. Bilköp kräver i regel ett högt deltagande och modellen föreskriver då användandet av en central väg där det viktiga är informationen i reklamen inte hur produkten framställs.



The elaboration likelihood model (Fill, 2005)


Om BMW hade följt modellen skulle reklamen i huvudsak fokusera på rena fakta om bilen och dess fördelar inte som nu på att skapa positiva känslor.

Har modellen fel?
Nja...
Modellen tar inte hänsyn till vilket media som används. I ett normalt TV-inslag är det svårt att få fram och fokusera på de fördelar som i detta fall BMW vill förmedla med sin bilmodell. Det finns exempel där båda sätten används tillsammans i TV-reklam, men oss veteligen finns det ingen lyckad TV-reklam som bara fokuserar på information och fakta. För att lyckas med det bör man välja ett annat media t.ex. trycksaker och tidningsannonser. Fill (2005) nämner att synen på marknadskommunikation sällan är svart eller vit i fråga om kognitivt eller emotionellt tolkande. Ovanstående reklaminslag fokuserar mer på känslan för varumärket BMW. Detta passar enligt oss väl i detta media och syftar både till att skapa positiva känslor kring varumärket samtidigt skapar den en vilja att äga en BMW och det leder i sin tur till att jag som konsument blir mer mottaglig för BMW reklam med högre fokus på information och fakta. En motivation skapad av vårt exempel kan leda till att jag dels ökar min rena informationssökning men även min medvetenhet kring kommunikation från och om BMW.

I modellernas förtrollade värld
Bland de otal modeller som bara vår kursbok tar upp är det svårt att i alla sammanhang använda sig av endast en modell. Enligt oss är det nog inte bara svårt utan t.o.m. rent dumt. Situationen både när det gäller varumärkets status, produkten i sig, tilltänkt marknad (med alla dess egenskaper och egenheter), etc. måste vara i fokus när man bestämmer sig för vad och hur man ska kommunicera. Modellerna är bra att ha som en grund i bakhuvudet men primärt bör kommunikatören ha en känsla för vilken sätt som bör användas i just detta unika fall oavsett vad en viss (känd) modell säger.

/nipa


Kommentarer
Postat av: Belletrist / BelleAngel

Kort och koncist! Bra! Började fundera på om det måste vara fakta med i reklam?

2008-11-17 @ 11:27:37
URL: http://belleangel.blogg.se/
Postat av: Simonette

Det verkar vara många tappade bh:ar i Köping...:o) Så bra att fler tycker användandet av modeller i alla sammanhang är överreklamerat!

Nå - visst är det KÄNSLAN som skall förmedlas i fler och fler budskap nuförtiden. Beror det på att världen verkar blivit så kall, eller är det jakten på en effekt som får budskapet att nå ut över bruset?

Bra inlägg - igen!

2008-11-17 @ 18:21:54
URL: http://assidoman.blogg.se/
Postat av: Annika

Håller med föregående talare! :-) Bra inlägg - kärnfullt och med en klar koppling till litteraturen. Här ser vi ett tydligt exempel på att reklam som kommunicerar genom "attention" - sexualitet och humor! I den här prisklassen på bil kanske inga onödiga finesser och tekniska detaljer behöver upplysas om? Kunden vet vad BMW står för och kunden vet också vad HAN (i det här fallet!) vill ha./A

2008-11-19 @ 11:18:35
URL: http://kommunikationskurs.blogg.se/
Postat av: Anette Johansson

BMW jobbar mycket med känslor i sin kommunikation, där framför allt körglädjen står i centrum. Tveksamt om den här filmen verkligen visar det, vad tycker ni? BMW använder sig ju av många olika kommunikationssätt och olika medier får bära olika typer av budskap. I en TV reklam är det fokus på känslan, medan det i broshyrmaterial är fokus på fakta. Sunda tankar kring användandet av modeller, och har den här modellen fått er att tänka mer kring detta så är jag nöjd! Modeller erbjuder varken facit eller genvägar, utan snarare en utgångspunkt att starta fundera kring.

2008-11-23 @ 22:36:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0